Blow Out Festival ’24 - fredagspass/ friday pass

Velkommen til den 15. Blow Out-festivalen! Fri musikk fire dager til ende på Mir.

Informasjon

Velkommen til Blow Out Festival 2024 - 21. til 24. august på Mir!

ENG: For festival passes click here. For day passes click Wednesday / Thursday / Friday / Saturday

Fredag 23/8

Miriam Den Boer Salmón / Rhodri Davies / Sophie Agnel

Barry Guy solo

Close Erase – elektrisk!

Ana-Sofia Havn – fløyte

Andreas Magnussen – trompet

Simen Bretten Brunland – elgitar

Live Kaslegard Nordal - elgitar

Amund Mogensen – elbass og piano

Ida Dørmænen Irgens – elbass

Henriette Eilertsen – fløyte

Isabelle Duthoit – klarinett og stemme

Ungdommens improorkester har levert herlige konserter på de siste to festivalene, og i år skal har vi fått med Isabelle Duthoit til å lede ensemblet. Hva hun vil gjøre og hvordan vil løser det vet vi foreløpig ikke noe om, men det er nok trygt å si at det vil bli helt annerledes enn de foregående to årene.

Miriam Den Boer Salmón – fiolin

Rhodri Davies – harpe

Sophie Agnel – piano

Fredagens andre sett er et første møte mellom tre strålende musikere, satt sammen av oss. Miriam Den Boer Salmón (MX) jobber ut fra Amsterdam og er et ubeskrevet blad i norsk sammenheng. Rhodri Davies kommer fra øyene i vest og har vært en vital del av den europeiske improscenen i en årrekke. At han ikke har spilt på Blow Out før er nærmest sjokkerende. Sophie Agnel kjenner man igjen fra torsdagen samt tidligere konserter med blant andre John Edwards, Steve Noble, John Butcher og Ståle Liavik Solberg. At det blir utradisjonell bruk av strenger er opplagt, men hvordan de ellers kommer til å låte er foreløpig uvisst for både oss og dem.

Barry Guy – kontrabass

Etter onsdagens trio med Torben Snekkestad og Agustí Fernández skal vi nå få høre Barry Guy helt alene. Han har en merittliste som er få forunt, og det går gjetord om hans spektakulære solokonserter. Sjelden har det vært så mange bassister i ett rom i Oslo som da han spilte solo på All Ears i 2012. Blir det ny rekord i år?

Close Erase

Christian Wallumrød – tangenter og elektronikk

Ingebrigt Håker Flaten – elbass og elektronikk

Per Oddvar Johansen – trommer og trommemaskiner

Boom! Close Erase startet som en pianotrio med tydelig inspirasjon fra Paul Bley trio og Finnerud trio, før de i 2001 smalt til med den elektriske bænger’n Dance This. De var en favoritt blant de som hørte de på klubber og festivaler i årene som fulgte, fram til de spilte sin foreløpig siste konsert i 2009. Vi ser det derfor som den mest naturlige ting i verden at de nå skal avslutte fredagen på Blow Out!

Hele festivalen:

Onsdag 21/8

Torben Snekkestad / Agustí Fernández / Barry Guy

Christine Abdelnour / Andy Moor

Otto Willberg solo

KRISE

Torsdag 22/8

Kvelvane/ Vermeulen/ Østvang

Truck Rurâl + Isabelle Duthoit

Christine Abdelnour solo

Agnel/ Lanz/ Vatcher/

Fredag 23/8