Blårollinger: RÜ

Informasjon

RÜ definerer seg som skeiv og alternativ. Hun skriver R&B som henter mye inspirasjon fra uttrykket til eldre jazz, new age R&B og hip-hop. Musikken hennes kjennes lett igjen på hennes raspete stemme, resultatet etter en halsoperasjon da hun var barn. RÜ ønsker å bruke musikken til å ta opp temaer rundt både usikkerhet og problemer hun opplever i samfunnet rundt seg. For henne er det viktig å fremme selvaksept og verdsetting av mangfold.

Musikken kom tidlig til henne. Ruth Victoria startet å synge i barnekoret i den lokale kirken og ble stadig midtpunkt under konserter og oppsetninger de hadde. Hun begynte allerede på barneskolen å skrive sanger. “Eg husker det startet med små regelsanger for å huske ord og formler fra timene”, forteller hun. Siden Ruth Victorias mamma var dyktig på piano begynte hun å ta pianotimer hos henne. Så begynte hun å leke seg med datamaskinen. “Eg laget hundrevis av dårlige låter på Garage band som jeg spilte opp for en fryktelig tålmodig mamma”. Mange artister har hatt sin introduksjon til et stort publikum via MGPjr. RÜ er en av dem. I 2012, bare 10 år gammel, deltok Ruth Victoria Rømyhr i MGPjr. Under artistnavnet Vicky fremførte hun sin egen låt “Skate” og fikk så mange stemmer at hun havnet i Superfinalen.

Ruth Victorias følte at det var helt avgjørende for henne som et voksende menneske å komme seg ut i verden. “Eg trengte sårt å kjenne nye impulser og ha større boltreplass til å utforske hvem eg skulle bli”, sier hun. Midt under den verste tiden i korona-pandemien flyttet hun et år til Roma. “Eg fikk mye tid til å finne meg selv og forelsket meg sakte i musikken igjen.” Tilbake i Norge ble Oslo hennes nye hjem. Der har hun utviklet samarbeidet med produsent Kim Ofstad, både kjent som trommeslager i D’Sound og produsent for bl.a. Madcon og de Spellemann-nominerte R&B-talentene EHI og Marie Noreger.

RÜ introduserte seg selv våren 2023 med debutsingelen “ZENsations” fra albumet. Senere fulgte hun opp med singelen og EP-en “A Feminist March”, singlene “Clone Wars”, sammen med det amerikanske bassfenomenet MonoNeon, og “DOMe”. Mange har gjennom året oppdaget henne på NRK Urørt der singlene har vært blant de mest populære. Hun slapp sitt debutalbum "La Petite Princesse" 20 oktober 2023.

Med seg har RÜ trommeslager Kim Ofstad (D’Sound) og Eskil Løkstad Hansen på gitar.

Vi ser frem til å bli hinsides inspirert av RÜ som følge av en oppløftende konsert egnet for hele familien! Velkommen alle små og deres store!

NB! Dørene åpner 12:30, konserten starter 13:00

Caféteatret serverer boller, saltstenger, is, mineralvann og kaffe

Billetter:

Barn - 50

Voksne - 100

Barn under 2 år går gratis

Av sikkerhetshensyn har vi ikke mulighet til å plassere barnevogner inne på Cafeteatret. Barnevogner settes utenfor Cafeteatret på eget ansvar.

Blårollinger er en konsertserie for barn og unge, i samarbeid med Konsertforeninga.

Støttet av Oslo Kommune og Kulturrådet.

www.konsertforeninga.no